Γράφει η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP, Speech Language Pathologist, University of Maryland USA
Επιστημονική υπεύθυνη των θεραπευτικών ομάδων «ΕΥΛΟΓΟΝ» & «ΘΕΡΑΠΕΙΑ=ΕΛΠΙΔΑ»
Άμισθος συνεργάτης της Παν. Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλ. Κυριακού»
Τ. Καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας Ιωαννίνων
Parents’ Coach
Αγαπητοί γονείς,
Μέσα στη σχολική χρονιά, θα κληθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να συζητήσουν για την πορεία των μαθητών τόσο ακαδημαϊκά όσο και σε επίπεδο συνεργασίας και συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον. Αυτές οι συναντήσεις μπορεί να είναι δύσκολες και για τις δύο πλευρές.
Προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη συνεργασίας
- Η συζήτηση μεταξύ γονέων και δασκάλων μπορεί να καταλήξει σε εκρήξεις θυμού και αλληλοκατηγορίες που δεν ωφελούν το μαθητή.
- Η σύγχρονη πραγματικότητα καθιστά την επικοινωνία πιο δύσκολη λόγω των αυξημένων καθημερινών προβλημάτων των γονέων.
- Μερικοί γονείς γίνονται επιθετικοί ή υπερπροστατευτικοί με τα παιδιά τους, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι το παιδί τους είναι το τέλειο και δεν αναγνωρίζουν προβλήματα.
Η αλλαγή στη νοοτροπία και η αντίδραση των εκπαιδευτικών
- Παλιότερα, ο δάσκαλος ήταν πολύ σεβαστός και η γνώμη του αποδεκτή χωρίς αμφισβήτηση. Σήμερα, όμως, η κριτική σκέψη και οι κοινωνικές αλλαγές έχουν προκαλέσει κλυδωνισμούς στη θέση των εκπαιδευτικών.
- Όσο περνούν τα χρόνια, κάποιοι εκπαιδευτικοί δεν δέχονται τις αλλαγές στους ρόλους και τη σημασία της συνεργασίας όλων για το όφελος του μαθητή.
Επιπτώσεις της πανδημίας στην επικοινωνία
- Η έλλειψη ποιοτικής σχολικής ζωής λόγω της πανδημίας έχει περιορίσει την κατά πρόσωπο επικοινωνία μεταξύ γονέων και δασκάλων.
- Αυτό έχει οδηγήσει σε παρεξηγήσεις και δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων.
Συμβουλές για παραγωγικές συναντήσεις
1. Επικοινωνία με το δάσκαλο:
- Οι γονείς θα πρέπει να σημειώνουν ό,τι αναφέρει ο δάσκαλος κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Αυτό δείχνει ενδιαφέρον και δίνει την ευκαιρία για μελλοντική ανασκόπηση.
- Οι σημειώσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ζητηθούν συμβουλές από άλλους ειδικούς ή να διευκρινιστούν απορίες.
2. Στρατηγικές για αποτελεσματική συζήτηση:
- Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, οι γονείς θα πρέπει να ζητούν λεπτομέρειες για τις δυσκολίες του παιδιού, όπως πότε και πώς εκδηλώνονται οι προβληματικές συμπεριφορές.
- Είναι σημαντικό να ζητούν προτάσεις από τον εκπαιδευτικό και να μάθουν αν έχει συνεργαστεί με άλλους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.
3. Η συνεργασία με άλλους ειδικούς:
- Ιδανικά, η συζήτηση θα πρέπει να καταλήγει σε δέσμευση για συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικού, γονέων και ειδικών επιστημόνων για την υποστήριξη του μαθητή.
Προβλήματα από έντονες αντιδράσεις
- Αν οι γονείς εκνευριστούν λόγω κάποιου περιστατικού, είναι προτιμότερο να διασταυρώσουν την πληροφορία πριν ζητήσουν συνάντηση.
- Η συζήτηση πρέπει να γίνεται σε ήρεμο και οργανωμένο κλίμα, χωρίς εμπλοκή άλλων γονέων ή του διευθυντή.
Χρόνος και χώρος για συζήτηση
- Οι συναντήσεις πρέπει να γίνονται σε ήρεμο περιβάλλον και όχι στον διάδρομο του σχολείου, ενώ η χρονική στιγμή είναι επίσης πολύ σημαντική.
- Αποφύγετε να σχολιάσετε τη στάση του δασκάλου στο παιδί σας, καθώς αυτό μπορεί να επηρεάσει τη σχολική επίδοση του παιδιού.
Συνοψίζοντας:
Η συνεργασία μεταξύ γονέων και δασκάλων είναι κρίσιμη για το όφελος του παιδιού και την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων. Η ειλικρίνεια, η υπομονή και η στρατηγική επικοινωνία είναι τα κλειδιά για μια γόνιμη και αποτελεσματική συζήτηση.
Σε περίπτωση που κάποιο μέλος της οικογένειάς σας χρειάζεται παρέμβαση, ο ασφαλιστικός σας φορέας είναι οικονομικός αρωγός σας. Η διεπιστημονική ομάδα της ΕΥΛΟΓΟΝ είναι στη διάθεσή σας να σας ενημερώσει και να σας καθοδηγήσει μέσα από την ανοικτή γραμμή επικοινωνίας στο 210.99.66.333.
Σας εύχομαι καλή επιτυχία σε κάθε προσπάθεια για το καλό των παιδιών σας.