“Δείχνω τα σημεία”
Η ικανότητα του να δείχνει το παιδί τα σημεία του σώματος είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα, έτσι ώστε να διαχωρίσει τον εαυτό του από τους άλλους. Η δραστηριότητα που σας προτείνουμε βοηθά στη διαδικασία της ανακάλυψης του εαυτού του παιδιού ως διαφορετικό άτομο. Η διαδικασία ξεκινά περίπου στα τέλη του 1ου έτους της ηλικίας του παιδιού, ενώ γίνεται πιο φανερή κατά το 2ο έτος. Μέσω της δραστηριότητας αυτής το παιδί αναπτύσσει την κατανόηση του προφορικού λόγου, βελτιώνει τις λεκτικές του δεξιότητες, τη μνήμη του, ενώ ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται και γνωρίζει καλύτερα το σώμα του (σωματογνωσία).
Για να ξεκινήσετε τη δραστηριότητα προτείνουμε να καθίσετε σε ένα βολικό μέρος με το παιδί σας, όπου θα διευκολύνεται η βλεμματική επαφή μαζί του. Σε αυτή τη περίπτωση θα μπορεί να καθίσει είτε στο καρεκλάκι φαγητού, είτε στο καναπέ αλλά εσείς να είστε καθισμένοι στο πάτωμα. Στη συνέχεια ακουμπήστε τη μύτη του παιδιού απαλά με το δάκτυλό σας και ονοματίστε του το μέρος του σώματος που αγγίζετε (στη προκειμένη περίπτωση τη μύτη). Κατευθύνετε το χεράκι του στη δική σας μύτη και ονοματίστε εκ νέου το μέρος του σώματος που αγγίζει. Επαναλάβετε την ίδια διαδικασία αρκετές φορές.
Στη συνέχεια, ζητήστε από το παιδί να σας δείξει τη δική του μύτη.
Συνεχίστε με τον ίδιο τρόπο τη δραστηριότητα δείχνοντας και άλλα μέρη του σώματος, όπως το κεφάλι, το χέρι, το πόδι, το στόμα. ΕΙναι αναμενόμενο να χρειαστεί το παιδί λίγο χρόνο για να ξεχωρίσει τη δική σας μύτη με τη δική του. Ωστόσο, εσείς μπορείτε να συνεχίσετε καθημερινά με την ίδια δραστηριότητα ώστε να το βοηθήσετε να την εκτελεί. Η αναγνώριση και επανάληψη λέξεων συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας. Το παιδί μαθαίνει να ταιριάζει τη μύτη ως μέρος του σώματος με τη λέξη “μύτη”, ενώ ταυτόχρονα την αγγίζει.
Μην σας προβληματίσει εάν το παιδί σταματήσει. Δώστε του χρόνο να αντιληφθεί τη δραστηριότητα, τις εικόνες, να διασκεδάσει και ενθαρρύνετέ το να συνεχίσει.
Επαινέστε τη προσπάθεια του παιδιού και όχι το αποτέλεσμα.
Στην περίπτωση που το παιδί σας έχει ήδη αναπτύξει το λόγο του μπορείτε να του ζητήσετε να επαναλάβει μετά από εσάς τις λέξεις που έχετε ήδη χρησιμοποιήσει. Σημαντικό είναι η επανάληψη της λέξης από το παιδί να γίνεται την ώρα που του δείχνετε ή σας δείχνει το κάθε ένα σημείο του σώματος.
Η ίδια δραστηριότητα μπορεί να προσαρμοστεί σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Σε αυτή τη περίπτωση μπορεί να τους ζητηθέι να ακολουθήσουν και να μιμηθούν διαφορετικές κινήσεις που θα εκτελούν πρώτα οι γονείς και θα ονοματίζουν τα μέλη του σώματος. Παραδέιγματα ανάλογων δραστηριοτήτων υπάρχουν σε πολλές κουλτούρες διεθνώς σε παιδικά τραγουδάκια όπως είναι το "Πλάθω κουλουράκια με τα δυο χεράκια" και το "Χαρωπά τα δυό μου χέρια" ή στα αγγλικά το " Head and shoulders".
Αν κάτι σας προβληματίσει, κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας υπάρχουν εξειδικευμένοι επιστήμονες να σας βοηθήσουν. Καλέστε μας στην ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας της διεπιστημονικής ομάδας ΕΥΛΟΓΟΝ 210.99.66.333.
Καλή διασκέδαση και καλή επιτυχία!