Γράφει η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP, Speech Language Pathologist, University of Maryland USA
Επιστημονική υπεύθυνη των θεραπευτικών ομάδων «ΕΥΛΟΓΟΝ» & «ΘΕΡΑΠΕΙΑ=ΕΛΠΙΔΑ»
Άμισθος συνεργάτης της Παν. Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλ. Κυριακού»
Τ. Καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας Ιωαννίνων
Parents’ Coach
Η είσοδος του παιδιού στην τάξη της Α’ Δημοτικού αποτελεί ένα στάδιο μετάβασης το οποίο απασχολεί τους ειδικούς και τους γονείς αρκετά. Το παιδί ξεκινώντας το δημοτικό σχολείο, έρχεται αντιμέτωπο με καινούργια δεδομένα στα οποία καλείται να προσαρμοστεί και αντιμετωπίζει νέες δυσκολίες τις οποίες καλείται να διαχειριστεί.
Γενικά, ο όρος «σχολική ετοιμότητα» αναφέρεται στις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που ένα παιδί καλείται να έχει αναπτύξει, προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί και να παρακολουθήσει με επιτυχία την Α’ τάξη του δημοτικού σχολείου.
Πώς μπορώ να καταλάβω αν το παιδί μου είναι έτοιμο να ενταχθεί χωρίς δυσκολία στην Α’ Δημοτικού;
Ένα παιδί θα πρέπει να είναι κοινωνικά και συναισθηματικά ώριμο προκειμένου να αντιμετωπίσει τις αυξημένες απαιτήσεις του σχολείου ανεξάρτητα από την ηλικία του. Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί έχει διαφορετικούς χρόνους ανάπτυξης και μπορεί να εμφανίσει μεγάλες αλλαγές μέσα σε διάστημα έξι μηνών.
Επιπλέον χρειάζονται αρκετές δεξιότητες για να μπορέσει το παιδί να ενταχθεί ομαλά στο νέο του περιβάλλον, μερικές από τις οποίες είναι οι ακόλουθες:
Γλωσσικές Δεξιότητες-Λεξιλόγιο
- Αντίληψη Λόγου: κατανοεί και να ακολουθεί σύνθετες οδηγίες, παρακολουθεί και κατανοεί απλές ιστορίες και μια απλή συνομιλία, κατανοεί απλά ανέκδοτα και λογοπαίγνια.
- Έκφραση Λόγου: φτιάχνει κατανοητές προτάσεις και εκφράζει ιδέες του, χρησιμοποιεί περιγραφικό λόγο, γνωρίζει απ’ έξω και απαγγέλλει κοινά ποιηματάκια και τραγουδάκια, μιμείται και φτιάχνει μικρές ιστορίες, κάνει ερωτήσεις και εκφράζει την περιέργειά του, κατανοεί και απαντάει σε απλές ερωτήσεις π.χ. Τι φαγητό έχετε σήμερα;
Κοινωνικές Δεξιότητες
- Μπορεί να συστηθεί σε κάποιον.
- Χαιρετάει κατά την είσοδο και την έξοδο από κάποιο χώρο.
- Συμμετέχει σε συζητήσεις και μπορεί να πάρει πρωτοβουλία να αρχίσει μια συζήτηση.
- Χρησιμοποιεί εκφράσεις προσώπου.
- Εκφράζει την περιέργειά του για τον κόσμο.
- Μπορεί να δημιουργήσει σχέσεις.
- Έχει ομαδικότητα.
Κινητικές Δεξιότητες
- Αδρή Κινητικότητα: ισορροπία, πλευρίωση, μίμηση κινήσεων, παιχνίδι με την μπάλα, τρέχει και σκαρφαλώνει, έχει αμφίπλευρο συντονισμό και πέρασμα μέσης γραμμής.
- Λεπτή Κινητικότητα: έχει κατακτήσει ώριμη σύλληψη μολυβιού, χρησιμοποιεί ψαλίδι, μπορεί να φτιάξει παζλ με λίγα κομμάτια και να ζωγραφίσει.
Γνωστικές Δεξιότητες
- Μνήμη: έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη, κάνει ανάκληση έως 6 ψηφία – εικόνες.
- Έννοιες Χώρου: αναγνωρίζει τις χωρικές έννοιες π.χ. πάνω-κάτω, κοντά-μακριά, αναγνωρίζει την θέση των αντικειμένων και του σώματός του μέσα στο χώρο.
- Έννοιες Χρόνου: γνωρίζει τις έννοιες πρωί-μεσημέρι-βράδυ, χθες-σήμερα-αύριο, λέει τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά, γνωρίζει τις εποχές του χρόνου και τα καιρικά φαινόμενα που συνδέονται με αυτές π.χ. Το καλοκαίρι έχει ζέστη.
Συναισθηματική Νοημοσύνη
- Η ικανότητα να μπορεί να ερμηνεύει κάποιος τα συναισθήματα των άλλων και διαχειρίζεται διαπροσωπικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις.
- Να έχει έλεγχο των συναισθημάτων του για το χειρισμό καταστάσεων.
- Ικανότητα να κατονομάζει το συναίσθημά του και να γνωρίζει τον λόγο που το βίωσε.
Συναισθηματική Ωριμότητα
- Η ικανότητα του παιδιού να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις ενός νέου περιβάλλοντος, η οποία εξαρτάται από τα ατομικά χαρακτηριστικά κάθε παιδιού και σε συνδυασμό με την διαπαιδαγώγησή του
Το σταθμισμένο ψυχομετρικό εργαλείο «Αθηνά Τεστ» αξιολογεί τη σχολική ετοιμότητα ενός παιδιού και μας δίνει πληροφορίες για συγκεκριμένους τομείς που σχετίζονται με αυτή. Σε περίπτωση που εντοπιστούν αδυναμίες οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν την μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο, συνήθως προτείνεται θεραπευτικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη ή τη βελτίωση των συγκεκριμένων δεξιοτήτων.
Μπορείτε να μάθετε περισσότερα παρακολουθώντας το ενημερωτικό βίντεο μας από την τηλεοπτική εκπομπή που φιλοξένησε την Ειρήνη Κιάμου, επιστημονική υπεύθυνη της διεπιστημονικής ομάδας "ΕΥΛΟΓΟΝ", καθώς κι'άλλο ενημερωτικό υλικό στους παρακάτω συνδέσμους:
- https://www.youtube.com/watch?v=d_2jDHYzIgo&t=374s
- https://www.youtube.com/watch?
- https://www.youtube.com/watch?v=QXhmd2bDrdc.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το παραπάνω άρθρο, μπορείτε να συμβουλευτείτε τους ακόλουθους συνδέσμους:
- https://www.evlogon.gr/index.php/about-us/blog/257-2020-09-06-09-06-36
- https://www.evlogon.gr/index.php/about-us/blog/200-2019-06-01-14-55-10
Αν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες ή συμβουλές σχετικά με τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού σας μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας, στην ανοικτή γραμμή επικοινωνίας της διεπιστημονικής μας ομάδας 210.99.66.333 προκειμένου να λάβετε συμβουλές από εξειδικευμένα άτομα. Επίσης, μπορείτε να θέσετε τις ερωτήσεις σας και στέλνοντας μας email στο This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..